Gerillamarknadsföring i Stockholms tunnelbana.

Gerillamarknadsföring i Stockholms tunnelbana.

Så fungerar gerillamarknadsföring

2014-03-10

Att marknadsföra på ett roligt, uppseendeväckande och kreativt sätt brukar ofta kallas för gerillamarknadsföring. När det mesta av marknadsföring som finns idag handlar om att köpa sig utrymme så är det här istället helt tvärtom, man tar sig friheter i det offentliga. Formen har blivit väldigt populär för bland annat småföretagare då själva marknadsföringsutrymmet är helt gratis.

Bland det viktigaste som finns inom marknadsföring är att hitta ett sätt att sticka ut på. Det betyder att man måste slå sig in på en marknad med ett bra och kreativt budskap för att man överhuvudtaget ska ha möjlighet att nå fram till presumtiva kunder. Traditionellt sett så krävs det noggrann planering och dessutom en väl tilltagen budget för att man ska kunna finansiera alla de delar av marknadsföringen som man vill ingå i. I ett massivt reklambrus är kreativitet nyckeln till uppmärksamhet och genom gerillamarknadsföring får man en chans att verkligen laborera med diverse idéer och tankar.

Se även http://ucus.se/ för info om hur man kan nå ut med tydliga budskap snabbt och enkelt.

Den yttersta formen av kreativitet

Det är nämligen så att med gerillamarknadsföring så är man inte begränsad och man behöver inte heller anpassa sig efter format som tidningar och tv sätter som standard. Man har kontroll hela vägen och kan forma budskapet på alla tänkbara sätt, det är företagets egen kreativitet som sätter gränserna. Det är alltså inte affischer tapetserade på stan som är syftet här, snarare är det en aktion, händelse eller något uppseendeväckande som kommer att trigga ett samtal eller en diskussion om företaget.

Denna typ av marknadsföring brukar man kunna se är mer effektiv är traditionell. Gerillareklam har visat sig ha betydligt mer påverkan på köplusten och uppfattningen av företaget än om man skulle använda sig av traditionella kanaler. Det är marknadsföring som är underhållande och oväntad och det är däri som styrkan kring gerillareklam ligger. Det som är extra intressant, inte minst för mindre företag, är att denna marknadsföringsform är betydligt billigare än den mer traditionella. Dock kan själva kampanjen uppfattas som påkostad, även om den inte har varit det.

Hur kan då gerillamarknadsföring se ut? Det kan handla om något så enkelt som att dela ut små lappar med kryptiska meddelanden på, till att sätta ut stora klistermärken på backen i centrum. Dessutom kan man projicera en bild på någon byggnad, klä statyer i olika kläder eller varför inte ankra en båt i stadens vatten med ett tydligt budskap på? Det är alltså enbart kreativiteten som sätter gränserna och ju bättre tanke som ligger bakom, desto troligare är det också att det blir ett samtalsämne kring många fika- och matbord.

Rolighetsteorin - en kampanj av Volkswagen: