Digital marknadsföring

2014-04-16

Det finns många likheter mellan digital och traditionell marknadsföring men det finns också de delar som tydligt särskiljer de båda. Grunden till det hela kommer aldrig att förändras. Det handlar om att nå ut till rätt målgrupp och det handlar alltid om att planera och optimera budskapet för att det ska vara effektivt och säljande. Lika viktigt är det att förstå beställarens önskan. 

Den digitala marknadsföringen är dock betydligt svårare att få konkreta uppgifter om hur många den egentligen kommer att nå eftersom att mätverktygen inte fungerar på samma sätt som det gör i traditionell marknadsföring. Med tittarsiffror och prenumeranter så kan man tydligt se hur många budskapet når, vilket inte är lika lätt i det digitala då människor kan sprida ditt budskap av egen maskin, utan att du är medveten om det. Det går alltså inte att veta hur många som kommer att klicka på eller läsa det du skriver, men att det finns där på nätet är en förutsättning för att budskapet i alla fall på något sätt ska kunna uppfattas.

Tydliga syften med digital marknadsföring

Som i alla former av marknadsföring så finns det olika delar som alltid kommer vara av yttersta relevans för att arbetet ska bedrivas överhuvudtaget. All marknadsföring handlar om att man ska skapa och bygga upp ett starkt varumärke som är tydligt i vad det erbjuder och vad det står för. Det i sin tur kommer att generera försäljning och genom det uppbyggda varumärket kommer det att bli än enklare för dig att kommunicera med din målgrupp och lyfta fram de produkter eller tjänster som företaget sysslar med. Detta kan ske genom både digital markandsföring och genom vanlig tryckt media. På mässor är det vanligt att man beställer specialtryckta skyltar för att sticka ut. Beställningarna kan ofta se helt olika ut och Stema som är ett av de största tryckerierna i Sverige har under 30 år i branschen lärt sig att det är viktigt att förstå kunden och att ha bra medarbetare. Allt för att kunna möta kundens behov.

Mycket av den digitala marknadsföringen handlar om att befinna sig på olika ställen samtidigt. Den närvaro ett företag har på nätet kan komma till olika uttryck beroende på vad det är för syfte. Många gånger är det så att man dels vill stärka sitt eget varumärke och det främsta sättet att göra det för ett företag är att ha en tydlig närvaro på sociala medier, där man kan bemöta sina kunder direkt och ta pucken innan den blir för het. Att inte finnas tillgänglig på nätet som företag är att säga att man inte bryr sig om vad som händer där. I dagens moderna samhälle är det nödvändigt att på något sätt kunna bemöta sina kunder och ta emot feedback, antingen genom egen hemsida eller sociala medier. Annars finns också det uppenbara sätten att köpa annonsplatser eller använda sig av sökmotoroptimering för att hamna högt upp i sökmotorers resultat. Den delen är dock mer fokuserad på en ökad försäljning än ett stärkt varumärke, men det är ofta så dessa då aspekter samverkar på nätet.

Om man vill fördjupa sig i ämnet finns det många utbildningar inom digital marknadsföring. Se följande:

MedieInstitutet

Berghs