Återfå ditt inre lugn

2013-12-27

Dagens samhälle ställer stora krav när det gäller stresstålighet. En bra metod för att kunna hantera dagens hektiska tempo är att lära sig hur man snabbt återfår sitt inre lugn. Här kommer fem bra tips på hur du gör.

Andningsövningar

Ett oslagbart sätt att bearbeta rastlöshet är att räkna andetag. Men djup andning kan även förbättra din sömnkvalitet och öka din energinivå. Nybörjare kan starta med 2-1 andning, då du andas ut dubbelt så länge som du andas in, under 10-20 minuter. Om du har svårt att sova, prova 8-16-32 andning; åtta långa andetag på rygg, 16 på högra sidan och 32 på vänstra sidan. Se mer i klippet nedan.

Kör hårt – men kom ihåg att ge avslappning som belöning

Använd korta perioder av otålighet till din fördel när du hanterar utmaningar. Den naturliga ”slåss eller fly”-responsen kan hjälpa dig ta igenom allt som skrämmer dig en aning. T.ex. en jobbpresentation eller att ragga upp en snygg kille. Men lägg dig även till med vanan att belöna dig själv med tid för avslappning när du väl nått ditt mål. Efter stress behöver vi avslappning för att återhämta oss. Om du använder det som belöning kommer det kännas som mer ok och du kommer då slappna av lättare.

Hälsokost

Det finns olika typer av naturliga kosttillskott som verkar skonsamt i kroppen och gör att kroppen inte påverkas lika mycket av stress. Rosenrot är en ört med just dessa egenskaper. Läs mer på Topformula.

Lär dig stänga av

Undvika syndromet att ”alltid göra ytterligare en till sak”. Om du försöker hinna med en liten extrasak innan du somnar kan det leda till att du blir mer stressad och får svårt att sova. Om du har mycket att göra på kvällen, lägg till avslappning som sista punkt på att-göra listan. Det kan låta löjligt men om det hjälper dig att planera in det kan det göra stor skillnad på dina stressnivåer.

Lyssna för att sluta prata

Om stillasittande får dig att vilja gräva in naglarna i stolen så är du antagligen inte redo för meditation under total tystnad. Prova istället att köpa en avslappnings-CD där ett proffs guidar dig igenom en meditation. Då får du möjlighet att fokusera på något annat än dina egna tankar medan du slappnar av.

Bara erkänn

Ibland kan det bästa sättet att slå rastlöshet vara att helt enkelt erkänna att det finns. När du förnekar för dig själv att du är rastlös, tänk över vad som håller på att hända. Kom ihåg att du inte måste följa din impuls att röra på dig. Säg högt till dig själv att allting är bra som det är, precis där du är. Sådana små steg kan göra stor skillnad i längden.